Home Anúnciate Suscríbete Contacta Quienes Somos viernes, 30 de julio de 2010
Actualidad | Política | Dossier | Aproximaciones | Opinión | Editorial | Deportes | Empresas | Fallas & Fiestas | Sociedad | La Guía G
 
Opinión: Imprimir noticia Enviar noticia Mp3 noticia Menea la noticia
De commemoracions
| jueves, 11 de febrero de 2010
L’any passat, celebràrem el 550 aniversari de la mort d’Ausias Marc (segons Ferran Garcia-Oliver, magnífica la seua recent biografia, cal dir Ausias i no Ausiàs) que, a Gandia, pàtria del poeta, ha passat sense pena ni glòria. Potser algú qüestione haver de celebrar 550 anys d’alguna cosa perquè la xifra no és, diguem-ne, tan rodona. Però hagués resultat una excusa perfecta per a, coincidint amb la 50ena edició del Premi de Poesia, insistir en la investigació i difusió de l’obra i la vida del nostre poeta. I, de passada, lligar-lo a la celebració del cinquè centenari del naixement de Francesc de Borja, el 2010. Perquè a Gandia sempre ha estat latent el debat: ciutat dels Borja o ciutat dels clàssics? A mi, personalment, sempre m’ha agradat més la relació més global amb els clàssics (Marc, Martorell, Roís de Corella), on hem d’incloure, evidentment, Francesc de Borja i els Borja en general. Però he de reconéixer que els Borja (no escriviu Borgia, per favor!) tenen molta “venda”, que Francesc és un personatge històric de rellevància mundial i no suficientment explorat i que la xifra 500 és més rodona que 550. Tot i això, no entenc que la Generalitat Valenciana, quasi de manera excepcional en la seua trajectòria, celebre Ausias Marc i Gandia rebutge una magnífica exposició sobre ell amb l’excusa que no tenia espai per mostrar-la, tot i que s’havia compromés feia un any. Erro!

No hem celebrat, doncs, Marc. Però sí que celebrarem (ja hem començat) Francesc de Borja, un esdeveniment farcit d’actes (molts d’ells poc genuïns, però) i que, com no podia ser d’altra manera, tindrà una vessant cultural. Però ha estat concebut, sobretot, per promocionar la ciutat, com un trampolí des del qual projectar-nos al món, lligant Gandia a una de les nissagues més poderoses de la història i reconeguda mundialment. Tot un encert, si fora de veres. Perquè tret d’unes quantes activitats (que no s’han sabut vendre com cal) em tem que tot quedarà en un pur consum intern. I no és cap crítica sinó el desig d’una major ambició. Perquè, per fi, després de molts anys d’intentar buscar un producte i de la insistència d’alguns per convéncer uns altres que el teníem davant dels nassos, s’intenta lligar la nostra ciutat amb el seu gloriós passat, del qual forma part Francesc de Borja. I Marc, Martorell o Roís de Corella. Per això, l’Any Borja ha de ser també el dels clàssics. I de la mateixa manera que haurà de servir per mamprendre la rehabilitació dels nostres edificis històrics ho hauria de ser per encetar un nou període en el qual ens sentírem realment orgullosos del que hem estat i del que som. Des d’ací, per tant, també la meua felicitació a les encara incipients idees “Gandia, ciutat dels clàssics” o “Gandia, ciutat literària”, a les que desitgem un llarg recorregut.
A la celebració del 500 aniversari del naixement de Francesc de Borja s’ha afegit la Generalitat de Catalunya i la Generalitat Valenciana. Esta ha decidit, a més, que enguany se celebre Joanot Martorell i Tirant lo Blanc. Celebrarem el 500 aniversari de la primera edició en castellà, tot i que fou en 1511, i el 600 aniversari del naixement de Martorell, tot i que no se sap amb exactitud la data. Però, què voleu que us diga? Millor estes celebracions que no unes altres. I esperem que no siga una moda concebuda només per a la publicitat (encara que alguna cosa queda sempre) sinó el convenciment que eixe és el camí adequat: honorar el nostre passat, mostrar-lo al món... i aprofitar-lo econòmicament.


 
COMENTARIOS: 0  
 
 
  Escribe aqui tu comentario:
Normas de uso
Esta es la opinión de los internautas, no de Gente de La Safor.
No está permitido verter comentarios contrarios a las leyes españolas o injuriantes.
Reservado el derecho a eliminar los comentarios que consideremos fuera de tema.
Una vez aceptado el comentario, se enviará un correo electrónico confirmando su publicación.
  Nombre
 
  Email
 
  Comentarios
 
  Acepto la cláusula de privacidad
 
 
 
   
EDICIÓN IMPRESA
NOTICIAS DÍA A DÍA
 
Ferrán Bofí: "Espero que la escuela se licite en 2011"
Ferrán Bofí es el alcalde de Xeraco (PSPV-PSOE)
Programa de fiestas Miramar 2010
El puchero en la Plaça de la Música inicia seis días de fiesta en el municipio saforense
Programa de fiestas Simat 2010
Las fiestas comienzan el sábado 31 de julio con la tradicional cabalgata
El Raval presenta sus reinas
La fiesta se realizó en un jardín espectacular y estuvo amenizada por la Disco Móvil Raval
CÍCEROS
 
LA PREGUNTA¿?
¿Por qué el entrenador "oficial" del C.F. Gandia Pedro Herráiz no acudió a los entrenamientos y sí lo hizo el asesor Nelson Agresta?
DATOS
Las 1.305 personas que han participado en la XXVII Universitat d'Estiu a Gandia han supuesto un éxito para los organizadores que anunciaron cambios para el próximo año con motivo de la puesta en marcha del Plan de Bolonia.
Castigo para los maltratos animales
Un centenar de personas se congregaron el pasado viernes 23 de julio ante el Ayto. de Gandia por el fallecimiento de la perra "Mora" tras el maltrato por su dueño y convocados por Facebook. La Sociedad Protectora de Animales y Medio Ambiente de la Safor pidió al Ayuntamiento de Gandia mayor
 
  © 2010 - Gente de la Safor | Aviso Legal